El daltabaix històric de la indústria musical catalana amb pèrdues milionàries

L'Anuari de la Música presenta el seu informe anual i defineix el 2020 com l'any terrible on un 76% dels professionals del sector estan afectats per acomiadaments o ERTOs

La Sala Apolo tancada esperant que la situació millori per tornar a obrir. / Xavi Torrent (Getty Images)

La indústria musical està patint la pitjor crisi de la història per l'impacte de la pandèmia segons explica en el seu informe l'Anuari de la Música 2020, coeditat pel Grup Enderrock i ARC. Les xifres que hem conegut són contundents i parlen clar del desastre, aquest any terrible es calcula que s'hauran suspès un 80% de concerts (16.500) i s'haurà perdut un 94% d'espectadors (12,3 milions).

La davallada per la pandèmia preveu un daltabaix en tots els àmbits amb un retrocés del 65% de facturació de les discogràfiques, el 95% de les sales i el 75% dels músics. Les últimes setmanes hem vist com moltes sales de concert presentaven la iniciativa "L'últim concert" per alertar de la situació dramàtica que estan vivint a hores d'ara sense saber quan podran tornar a programar concerts en viu.

Els músics han vist reduït el 75% de l'activitat respecte a l'estiu anterior i de moment no veuen que el 2021 millori gaire, segons apunta l'Acadèmia Catalana de la Música. Des de l'inici de la pandèmia han estat afectats per acomiadaments o ERTOs el 76% dels professionals del sector musical (músics, promotores, managements, representants, empreses de serveis i autònoms), segons dades de la Unión de Músicos.

L'Anuari de la Música 2020 explica que la Ràdio continua sent el principal mitjà per descobrir artistes (59%), seguit de recomanacions a les xarxes socials (48%) i Youtube (40%). També cal tenir en compte que gèneres com el hip-hop i l'electrònica despunten de nou entre els joves de 14 a 19 anys: el rap o el trap s'escolta habitualment (35%) i representen un 48% els que han anat a un concert d'aquests estils.

La presència de les dones a la indústria musical de Catalunya creix assolint el record d'un 44% de dones als escenaris i un optimista 32% de propostes liderades per dones. La dada més espectacular és que hi ha hagut més del doble de propostes liderades per dones o amb cantants solistes, passant del 15 a 32% dels cartells dels principals festivals del país.

Segueix-nos al canal de Telegram d'ELS40

Adrián Soler Valero

Locutor y Redactor ELS40